V řadě zemí, včetně České republiky, dochází k nárůstu činnosti tvůrců digitálního obsahu týkajícího se financí, tzv. finančních influencerů nebo také jen „finfluencerů“. Jde o osoby, které působí na sociálních sítích nebo jiných digitálních platformách a které se zaměřují na oblasti osobních financí a investování, případně další finanční témata, a sdílejí k těmto oblastem informace, rady nebo názory. Může se přitom jednat jak o odborníky v oblasti financí, tak i laiky, kteří např. vycházejí ze svých osobních zkušeností.
Někteří finfluenceři mohou svou schopností srozumitelně vysvětlit finanční koncepty pozitivně přispívat k růstu finanční gramotnosti, jiní však mohou sdílet názory a rady, které nejsou v nejlepším zájmu investorů. Ať už proto, že nemají dostatečné odborné znalosti, nebo protože upřednostňují vlastní zisk před zájmy investorů, kteří se jejich radami řídí.
Česká národní banka proto doporučuje, aby investoři přistupovali ke sdělením od finfluencerů obezřetně a nevyužívali je jako jediný podklad pro své investiční rozhodování.
Upozornění České národní banky pro influencery v oblasti financí
Srovnávní certifikovaných finančních poradců a finfluencerů
My jsme si pro vás přichystali 10 rozdílů mezi certifikovaným finančním poradcem a „finfluencerem“.
„Najdi 10 rozdílů“
1. Regulace
- Finanční poradce je regulován ČNB (České národní banky). Musí tak dávat pozor jakým stylem své rady prezentuje.
- Finfluencer může sdílet své názory bez formální regulace.
2. Odpovědnost za rady
- Finanční poradce nese právní odpovědnost za své rady a může být sankcionován ČNB.
- Finfluencer za svá doporučení nenese přímou odpovědnost, pokud neporuší zákon.
3. Vzdělání a certifikace
- Finanční poradce musí splnit odborné zkoušky (ČNB zkoušky) a průběžně se vzdělávat.
- Finfluencer vzdělání mít nemusí, stačí mu osobní zkušenosti a schopnost prezentace.
4. Způsob odměňování
- Finanční poradce bývá placen provizemi z produktů nebo přímo klienty za konzultace.
- Finfluencer vydělává hlavně skrze reklamy, affiliate programy a sponzorované příspěvky.
5. Dostupnost a forma komunikace
- Finanční poradce se věnuje klientům individuálně a poskytuje osobní konzultace.
- Finfluencer působí na sociálních sítích a oslovuje široké publikum, většinou bez individuálních rad.
6. Objektivita doporučení
- Finanční poradce by měl doporučovat produkty na základě potřeb klienta a podléhá etickému kodexu.
- Finfluencer často propaguje produkty na základě placených spoluprací, což může ovlivnit jeho objektivitu.
7. Právní omezení
- Finanční poradce musí dodržovat přísné zákony o poskytování finančního poradenství.
- Finfluencer nemůže poskytovat investiční poradenství bez licence, ale může „sdílet své názory“.
8. Dlouhodobá péče vs. jednorázové rady
- Finanční poradce pracuje s klienty dlouhodobě a pomáhá jim s finančním plánováním.
- Finfluencer obvykle poskytuje jednorázové tipy a trendy, které nemusí být vždy relevantní dlouhodobě.
9. Kvalita informací
- Finanční poradce pracuje s ověřenými informacemi, daty a odbornými analýzami.
- Finfluencer často sdílí populární nebo virální obsah, který nemusí být vždy odborně podložený.
10. Etika a střet zájmů
- Finanční poradce má etické závazky vůči klientům a může být disciplinárně řešen za neetické chování.
- Finfluencer není vázán žádným etickým kodexem a jeho doporučení může ovlivňovat finanční motivace.
Naše doporučení
Není špatné sledovat tyto finanční influencery. Jen si vždy informaci ověřte u dalších zdrojů. Ideálně pak u certifikovaného poradce, který je regulovaný ČNB. S velkou pravděpodobností tak neuděláte chybné rozhodnutí.
Video ČNB k tématu „finfluenceři“
Na koho se obrátit
Zaujal vás tento článek? Neváhejte nás kontaktovat
